Bipolar Bozukluk: Tanı ve Tedavisi - Adana Psikolog » Onur Bal

Bipolar Bozukluk: Tanı ve Tedavisi

Bipolar bozukluk dünyada 30 milyondan fazla kişinin hayatını etkilemektedir. Bu rahatsızlık iki uçlu duygu durum bozukluğudur.  Peki bipolar bozukluk hakkında başka neler biliyoruz? Bipolar bozukluk tedavisi ne kadar sürer? İki uçlu duygudurum bozukluğu olarak tanımlanan bipolar bozukluk hastalığı halk arasında manik depresif bozukluk adıyla da biliniyor. Hastalık çoğunlukla kalıtımsal ve toplumda yüzde 1 oranında görülüyor. Her ne kadar yüzde 1 denilince küçük bir oran gibi gözükse de sadece Türkiye’de yaklaşık 750 bin kadar bipolar hastası var. Yani bin kişinin çalıştığı bir plazada çalışıyorsanız, oradaki muhtemel 10 bipolar hastasından biri masa arkadaşınız olabilir.

Bipolar bozukluğa sahip kişiler ruh hallerinde aşırı uçlu dalgalanmalar deneyimlerler. Bu deneyimler kimi zaman coşkun duygulanım, yüksek enerji, az uyku ihtiyacı, riskli davranışlar, aşırı hareketlilik içerirken kimi zaman depresif duygulanım, mutsuzluk, enerji kaybı, bitkinlik ve yorgunluk içerebilir. Bu aşırı uçta yaşanan ruh halleri dönem dönem birbirlerinin yerini alabilir.

Bipolar Bozukluk – Manik Dönem

•         Aşırı mutluluk hali
  •         Aşırı heyecan
  •         Öfke
  •         Hızlı konuşma ve konuşma içeriğinde artış
  •         Cinsel istek artışı
  •         Çok para harcama
  •         Yorulmama
  •         Konsantrasyonda zorlanma
  •         Yüksek enerji
  •         Az uyku ihtiyacı
  •         Dürtüsellik ve riskli davranışlar
  •         Madde-alkol kullanımında artış

Alkol Bağımlısı mıyım? 10 Adımda alkol bağımlılığı

Bipolar Bozukluk – Depresif Dönem

•         Mutsuzluk
  •         Düşük enerji
  •         Kiloda gözle görülür değişiklikler
  •         Umutsuzluk veya değersizlik hissi
  •         Konsantrasyonda zorlanma
  •         Daha önce zevk alınan aktivitelerden zevk alamama
  •         Karar vermede zorlanma
  •         Uyku problemleri
  •         İştah değişikliği
  •         Yorgunluk, bitkinlik
  •         Ölüm veya intihar düşünceleri

Bu belirtiler gözönüne alındığında bipolar bozukluğun tedavi edilmesi gerekliliği ortadadır. Bipolar bozukluğun tedavisi: ilaç tedavisi ve psikososyal tedavinin birlikte sürekli kullanımıdır. Terapinin önleyici ve duygudurumu bozukluklarının zihinsel olarak kontrol edilmesindeki faydası göz ardı edilemez. Önleyici tedaviye devam etmek ani atakların kontrol edilmesinde önemli kolaylaştırıcı etki sağlar.

Bipolar Bozukluk Tedavisi – Terapi Çeşitleri

Bilişsel Davranışçı Terapi: Hastalıkla ilgili düşünce yapılarını değiştirmeye yöneliktir. Bilişsel davranışçı terapiye devam eden kişiler hastalığın belirtilerini anlayabilir hale gelirler ve hastalıkla baş etmeleri kolaylaşır. Atakların geleceğini tahmin edebilecekleri için ani duygulanım değişiklikleri yaşamayacaklar ve ilaç tedavisiyle duygu durumu bozuklukları en aza indirilebilecektir. Böylece kişinin kendisine, çevresine ve sosyal ilişkilerine daha az zarar verdiği görülür.

Aile Terapisi: Bipolar bozukluğu olan kişilerin gösterdikleri belirtileri aile içinde ortaya çıkan durumların kaldırılması ve belirtilerle ailenin birlikte savaşması için yöntemler belirlenmesini sağlar.

Bipolar bozukluğun tedavisinde terapi alternatif değil destekleyici bir yöntemdir ve ilaç tedavisine mutlaka devam edilmedir. Gerekli önlemler alındığında bipolar bozukluğu olan kişiler rutin yaşantılarına en az sıkıntıyla devam edebilirler ve başarılı sosyal ilişkiler kurabilirler.

Adana Psikolog Onur Bal Randevu Formu’na ulaşmak için tıklayın.