Hasta Yakınlarına Psikolojik Destek - Adana Psikolog » Onur Bal

Hasta Yakınlarına Psikolojik Destek

Türk öykü, roman ve hikaye yazarı Bilge Karasu hastalık ile ilgili şu cümleleri kurmuştur:

“Hastalığın varlığını kabul etmekle de iş bitmez. Asıl güç olan bu yeni durumun gereğini düşünebilmek, kendi davranışlarını, kendi yaşayışını ona göre ayarlamaktır. Alışılması en güç işlerden biri… Alışageldiğimiz her türlü ilişki / davranışın kökten değişmesi gerekebilir. (…) [Hasta] hem acı çeken gövdesinin yarattığı yeni durumla kendini (belki de yaşamının başlangıçlarında olduğu gibi) tanımağa -yeniden tanımağa- çalışmaktadır; hem de çevresiyle ilişkilerini yeniden düzenlemek zorundadır.”

Hasta yakınlarına psikolojik destek

Hastalık; bedensel veya zihinsel olabilir. Kronik sağlık sorunlarıyla karşılaştığında birçok insan şok ve inanmama ile karşılık verir ve bunları anksiyete, depresyon gibi bozukluklar takip eder. Çoğu durumda birkaç hafta içinde hastalar bu yeni süreç ile yüzleşirler. Yine de kanser gibi hastalıklara yakalanan hastaların ciddi bir kısmı profesyonel müdahale gerektiren psikolojik rahatsızlıklar gösterebilirler. Hastanın yaşadığı bu süreçte yakınları ile olan ilişkisi çok önemlidir. Sadece hastaya değil hasta yakınlarına psikolojik destek sağlanmalıdır.

Birinci dereceden hasta yakınlarına psikolojik destek

Psikolog bakış açısından aile kavramını okumak için tıklayın.

Birinci dereceden hasta yakınları hastanın ailesi ve yakın akrabalarıdır. Aile üyelerinden herhangi birinin sağlık sorunu yaşaması bütün aileyi etkilemektedir. Birinci dereceden hasta yakınlarının esenliği önemlidir. Bazı durumlarda aileden gelen destek hastalara verilen tek destek olabilmektedir. İyi karı-koca ilişkisi, sağlıklı ve destekleyici arkadaş çevresi hastalık stresine karşı bir duvar örebilir ve hastanın daha az sıkıntı yaşamasını hatta hastalığını daha erken atlatmasını sağlayabilir.