Psikiyatrik İlaçlar ve Tedavi Yöntemleri - Psikolog » Onur Bal

Psikiyatrik İlaçlar ve Tedavi Yöntemleri

Biz psikologların sürekli olarak karşısına çıkan “psikologlar ilaç yazamaz mı?” sorusunu bir kenara bırakacak olursak psikiyatrik bozukluklar için uygulanan psikiyatrik ilaç tedavisi milyonlarca insanın yaşamını değiştirmiştir. Öte yandan, psikiyatrinin, psikiyatrik ilaçlar tedavisine fazla güvendiğine ilişkin eleştiriler de bulunmaktadır.

1950’lerden bu yana psikiyatrik hastalıkların tedavisinde ilaçlar devrim yaratmaktadır. Bu ilaçlar psikiyatrik hastalığı olan on milyonlarca insanın yaşam kalitesini köklü bir şekilde geliştirmiş ve tedaviler için yeni bir bakış açısı oluşturmuştur.

Tedavi kategorileri

Psikiyatrik ilaçlar kullanılması gereken hastalıklar için iki tedavi kategorisi vardır:

1. Psikoterapik
  2. Organik (ya da somatik)

Beyin kimyasını değiştirmeye ya da düzenlemeye çalışarak zihinsel sağlık sorunlarının tedavisini içeren ilaç tedavileri ikinci kategoriye girer. Öte yandan, psikiyatrik hastalıklar için en uygun olan, bütüncül bir tedavi programı geliştirmektir; bunun içinde ilaç tedavisi ve psikoterapi birlikte olmalıdır.

Psikiyatrik İlaçlar sınıfları

Hastalıklar için psikiyatrik ilaçlar dört ana sınıf ayrılır

•  Antidepresanlar: Depresyon, anksiyete bozukluklari, bipolar bozukluk ve yeme bozuklukları gibi duygudurum bozukluklarını tedavi etmek için kullanılır.
  •  Antipsikotikler: Şizofreni gibi sanrılı bozuklukları tedavi etmek amacıyla kullanılır.
  •  Anksiyotikler: Anksiyete bozukluklarının tedavi etmek için kullanılır.
  •  Psikostimülanlar: Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu ve bazen de depresyon tedavisinde kullanılır.

Psikoterapi

Araştırmalar, ilaçlar ile psikoterapinin yaklaşık olarak aynı oranda başarı sağladığını göstermektedir. İlaçlar, semptomları ortaya çıkaran nedenleri değil, yalnızca psikiyatrik hastalığın bulgularına tedavi edebilmektedir. Bununla birlikte çeşitli yan etkilerinin oluşturulması riski de bulunmaktadır.

Psikoterapinin hedefi, hastalara baş etme stratejileri sağlamak; aile, iş ve arkadaşlar da dahil olmak üzere bir kişinin yaşamını daha geniş bağlamda değerlendirilmektir. Bununla birlikte, çoğu durumda en iyi tedavi planının ilaç ve terapi birlikte içerdiğini unutmamak gereklidir. Ayrıca, her hastanın terapi ya da ilaca vereceği tepki de farklı olmaktadır.

Psikiyatrik ilaçların uzun dönem etkileri

Psikiyatrik bozukluklar için bir dizi yeni ilaç “mucize tedaviler“ olarak karşımıza çıkar. Ancak başka SORUNLAR ortaya çıktıkça uzun dönemde hayal kırıklıkları oluşabilmektedir. Bir örnek vermem gerekirse, anksiyete bozukluklarının tedavisinde kullanılan barbirüratlar ve benzodiazepinlerin bağımlılık yarattığı gösterilmiştir.

Prozac ve ritalin gibi yıllardır reçete edilen görece yeni ilaçların uzun dönemli etkileri şu anda bilinmemektedir. Günümüzde çok popüler olmalarına karşın, gelecekte yan etkiler nedeniyle bu ilaçların reçete edilmesinin bedeli ağır olabilir.

Bir uzmanın yazmadığı hiçbir ilacı almayınız, bu durum geri dönüşü olmayan sorunlara yol açabilir.