Psikoz: Belirtileri, türleri ve tedavisi

Basit tanımıyla, psikoz gerçeklikle bağlantının kopması anlamına gelir; kendi başına tıbbi bir hastalık değil, bazı ruhsal hastalıkların belirtisidir.

Psikoz ile ilgili kısa ve öz bilgiler

İşte psikoz ile ilgili bazı önemli noktalar. Daha ayrıntılı ve destekleyici bilgilere yazının ilerleyen kısımlarında ulaşabileceksiniz.

• Psikoz başlı başına bir hastalık değildir; bir semptomtur.
  • Psikolog ve psikiyatristlerin en yaygın gördüğü psikotik sanrı, bireyin önemli bir figür olduğu inancıdır (Peygamber, mehdi, cumhurbaşkanı)

Bknz: Mersinde yerel bir televizyon kanalının gerçekleştirdiği sokak röportajında halkın başkanlık sistemi ile ilgili görüşlerini alırken, bireyin kendini tanımlaması psikoza örnek olabilir.

• Psikozun erken teşhisi çok önemlidir.

Psikoz nedir?

Psikoz, kişinin gerçeklik algısının kaybolduğu durumlarda ortaya çıkar. Gerçeklik algısı kaybolması iki durumda karşımıza çıkmaktadır: Neyin gerçekleştiğine ya da kim olduğuna dair yanlış inançlara sahip olmak (sanrılar) Var olmayan şeyleri görme veya duyma (halüsinasyonlar)

Psikotik atak sırasında, birey halüsinasyonlar ve / veya sanrılar yaşayabilir. Var olmayan şeyleri görebilir veya duyabilir.

Bu, psikoz halinde bulunan birey için inanılmaz derecede korkutucu olabilir ve bazen semptomlar, kendilerine ya da başkalarına zarar vermelerine neden olabilir.

Psikoz, şizofreninin belirtileri arasındadır fakat her psikotik durum şizofreni değildir.

Psikoz belirtileri

Psikozun klasik belirti ve semptomları:

• Halüsinasyonlar– olmayan şeyleri duymak, görmek veya hissetmek
  • Sanrılar– sahte inançlar, özellikle gerçek olmayan şeylerin korkusuna veya şüphesine dayanarak parano duymak
  • Düzensizleşme– düşünce, konuşma veya davranışta bariz şekilde görülen düzensizleşme
  • Düzensiz düşünme– ilgisiz konular arasında atlama, düşünceler arasında garip bağlantılar kurma
  • Katatoni– donakalım; kişi donmuş gibi, aynı durumda uzun bir süre kalabilir.
  • Konsantre olmakta zorlanmak

Hastalık sebebine bağlı olarak, psikoz hızlıca veya yavaş yavaş ortaya çıkabilir. Aynı durum şizofrenide de geçerlidir, ancak semptomlar yavaş başlar ve daha hafif psikoz ile başlar, bazı insanlar ilaçlarını almayı bırakırlarsa psikoza hızlı bir geçiş yaşayabilir.

Daha hafif, ilk psikoz belirtileri arasında şunlar gösterilebilir:

• Her şeyden şüphe duymak, paranoya hali
  • Yoğun yaşanan kaygı duygusu
  • Algının çarpıklaşması
  • Depresyon
  • Obsesif düşünme
  • Uyku problemleri

Halüsinasyonlar, psikozlu kişinin duyularının herhangi birini (görme, işitme, koku, tat alma ve dokunma) etkileyebilir, ancak şizofreni hastalarının yaklaşık üçte ikisinde; var olmayan sesler duyma söz konusudur halüsilasyonlar genel olarak işitseldir

İşitsel halüsinasyonların bazıları:

• Hastadan bahseden bir veya birkaç ses duyma. Bu sesler genel olarak olumsuz konuşur.
  • Hastanın ne yaptığı hakkında yorum yapan sesler duyması
  • Hastanın ne düşündüğünü tekrarlayan sesler duyması

Adana Psikolog Onur Bal Randevu Talep Formu’na ulaşmak için HEMEN TIKLAYIN