Acıyı Bedenselleştirme: Somatizasyon Bozukluğu | Psikolog » Onur Bal

Duygusal Acıyı Bedenselleştirme: Somatizasyon bozukluğu nedir?

Somatizasyon bozukluğu, kimi psikologlara göre duygusal acıyı bedensel yollarla ifade etme, kimilerine göreyse duyulan acıyı bedensel zannetmedir.

Somatizasyon bozukluğu, hastaların herhangi bir fiziksel nedeni olmayan belirtilerden yakındıkları bir hastalıktır. Diğer psikiyatrik durumlarla ilişkili olan hastalığın tedavisinde bu durumların tedavisi temel alınır.

sirt-agrisi

Somatizasyon bozukluğu hastaları, hiçbir fiziksel nedeni bulunmayan ya da herhangi bir hastalıktan kaynaklanmayan belirtilere sahiplerdir. Somatik yakınması olan hastalar birden fazla belirtilere sahiptir. Somatik yakınmalar, tüm hasta başvurularının üçte birini oluşturmaktadır. Doğru tanı konulduğunda hastalığın tedavisi de iyi bir şekilde yapılabilmektedir.

Onaylama

Somut bir fiziksel nedeni bulunmamasına rağmen, somatik semptomlar hastayı gerçekten etkileyip fiziksel engellere sebep olabilir. Doktorların bunu kabul etmeleri ve ciddi tıbbi nedenlerin bulunmadığını açıklaması çok önemlidir, ancak bu durum hastada kötü giden bir şeylerin olmadığı anlamına gelmez. Somatik belirtileri olan çoğu hastanın belirtilerinin ciddi bir hastalıkla ilgili olmadığını keşfetmelerini sağlamaya çalışılır ve hasta normal tetkiklerle rahatlatılır. Somatik belirtilerin hafife alınmaması ve bir uzmana danışılması gerekmektedir.

psikolog-hasta

Somatizasyon bozukluğu tanı kriterleri

Tanı kriterleri genellikle semptomların kökenine işaret eder. Hastadan kapsamlı bir psiko-sosyal öykü alınması önemlidir. Örneğin, yakın bir akrabalarının kalp krizi sonrasında panik atak başlayabilir. Doktorun, bulguların nedeni olduğu durumlarla ilgili soru sorulması, hastanın endişeleri ve korkuları hakkında bilgi edinilmesi önemlidir.

Fiziksel belirtilerle karşılaştırıldığında, somatik belirtiler genellikle günden güne değişkenlik gösterir ve bilinen klinik belirtilerle birçok kez uyuşma göstermez. Hastalar ayrıca, semptomlarının nedeni hakkında ayrıntılı inançlara da sahiptir. Beyin belirsizlik yaratan durumlar karşısında inanacak bir şeyler bulma eğilimdir. Hastanın semptomlarının altında yatan, aşırı düzeyde kaygı yada depresyon olabilir.

Somatizasyon bozuklukları, fiziksel nedenleri olmayan birden fazla belirtinin varlığıyla tanımlanır. Hastanın muayenesi ve klinik öyküsü büyük önem arz eder.

Somatizasyon bozukluğunu hastaya açıklamak zordur ve bunun için uzun zaman gereklidir. Bu görüşme sırasında hastanın sosyal ve psikolojik geçmişinin yanında ilgili diğer ayrıntıları da öğrenmek önemlidir. Bu aşama, doktorun bulgularının nedenini açıklamaya yardımcı olur. Belirtilerin gerçekliği ve rahatsızlığı kabul edildiğinde, hemen hemen tüm hastalar olumlu yanıt verir. Psikiyatrik durumlar, altta yatan depresyon ve kaygıyı yönetmek için antideprasan ve genel olarak bilişsel davranış terapisi kullanılarak tedavi edilir.

Somatizasyon bozukluğu hasta taklidi yapmak değildir.

Sahte hastalığı olan bir kişi “hasta rolü” yapmak için belirtiler uydurur. Örneğin Munchausen sendromu -çok uç bir örnek olsa da- sahte hastalığa örnektir. Burada hasta dikkat çekmek ve araştırmalar yapılması için uzman gibi ayrıntılı tıbbi öykü verir, tuhaf belirtiler uydurur.

Taklit bozukları olarak ifade edilen bozukluklarda mevcut olan tıbbi belirtiler bilinçli olarak değiştirilerek mahkemede yargılanmaktan kurtulmak gibi art niyetli amaçlar vardır. Somatizasyon bozukluğu öyle değildir.